Dominoteorien stemmer ikke


Noen sier at Kirkemøtets vedtak om , bare er et nytt ledd i kirkens domino-historie: Motstand mot Kvinnelige prester er falt, motstand mot å vie fraskilte er falt, og nå falt altså motstand mot kirkelig vielse for folk av samme kjønn
. Bare en tredje dominobrikke på kirkens vei mot å bli kjærlig og moderne. Kirkeskuta seiler trygt videre
.

Men slik er det ikke

The treatment selected by a patient will be influenced not viagra for sale frequency, quality, and duration of erections; the presence of.

. Dette er ingen «faller-i faller-a»- utvikling. For nå er vi kommet dit at man ikke lenger redder kirkens enhet gjennom arbeid med bibeltekster. Nå må man forkaste Bibelen.

Kvinnelige prester

I 1961 ble Ingrid Bjerkås ordinert til prest i kirken
. To tredeler av bispekollegiet var imot det. Årsaken var ikke minst det Paulus skriver om at kvinner ikke skal tale og undervise i forsamlingen.  — Men nytt arbeid med bibeltekstene viste at det ikke er opplagt at disse Paulus-ordene handler om prester. Metodistkirken i Norge hadde kvinneprester alt fra 1952. Selv har jeg vært for kvinnelige prester fra jeg kunne lese hva som sto på gresk.

Skilsmisse og gjengifte

Dette er en sak det ennå er noe uenighet om i kirken. Grunnen er Jesu klare bekreftelse av det 6. bud, enda skilsmisse og gjengifte var vanlig i jødedommen på Jesu tid. At jeg og fler med meg likevel kan vie fraskilte, kommer av et språklig arbeid med Jesu ord i Bergprekenen om dette (Matt 5,27-32), (jfr. ghj.no: «salige er øynene som ser«). Denne saken er ikke kirkesplittende, fordi begge sider bygger på tolkning av Jesu ord.

Likekjønnet ekteskap

Til forskjell fra de to andre spørsmål bygger ikke dette på TOLKNING av Bibelens ord. De som vil ha kirkelig vielse av to menn eller to kvinner, må FORKASTE hva Bibelen sier om ekteskap. De må se bort fra Skapelsesberetningen og Jesu forståelse av den som grunnlag for kirkens lære om ekteskap.

Å innføre slik vielse i kirken, er å lage en liturgi som rett og slett vitner MOT kristendommens lære om ekteskapet.

Homofile og lesbiske er medmennesker som fortjener respekt for sine valg, og det er godt at de som vil, kan få ordnede samlivsforhold og sivilrettslig status som ektepar
. En kristen kirke må imidlertid hente sin lære og sin liturgi fra Bibelen, og ikke fra storsamfunnet. Når Kirkemøtet har vedtatt en liturgi for likekjønnet vielse, er kirkesplittelsen et faktum. De som fastholder med Martin Luther at en sann kirke bygger på Skriften Alene, ser det nå mer og mer uunngåelig å melde seg ut av Den norske kirke, og forlate det synkende skip.

 

Om ghjadm

Teolog, Fredrikstad
Dette innlegget ble publisert i Stort og smått. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar